Minggu lepas saya menerima sekeping Kad Jemputan Perkahwinan dari seorang sahabat yang akan melangsungkan Majlis Jamuan perkahwinan anak beliau di Selangor. Didalam kad tersebut diselitkan sekeping do'a yang berbunyi :-
Secebis do'a dengan kalimahBismillahirahmaanirrahimYa AllahTuhan Yang Maha Pencipta , Jadikanlah Majlis iniMajlis yang mendapat Keberkatan & Keredhaan Mu Ya Allah,Kekalkan ikatan perkahwinan mereka sepanjang hayatTetapkanlah kasih antara mereka selagi Tidak Melebihi Kasih PadaMuYa AllahEngkau satukanlah hati mereka seperti engkau satukanhati Adam & Hawa,Yusuf & Zulaikha danSeperti Engkau Satukan hati Muhammad s.a.w & Siti KhadijahAmin Ya Rabbal AlaminRupa-rupanya, masih ramai lagi yang masih berpegang kepada hikayat percintaan agung Yusuf dan Zulaikha. Sudah pasti, harapan ibu-bapa ingin menjadikan pasangan anak-anak mereka bahagia sebagaimana didalam kisah percintaan agung tersebut. Sebelum kita menjawab harapan ini, ada beberapa persoalan yang elok juga kita fikirkan kembali, diantaranya adalah :-
a. Apakah wanita yang disebut didalam surah Yusuf itu namanya Zulaikha?
b. Apakah benar wanita tersebut, saling cinta mencintai Nabi Yusuf dan Nabi Yusuf tertarik dengan wanita tersebut?
c. Sumber mana yang menyebut bahawa Zulaikha dan Nabi Yusuf berkahwin.?
Firman Allah swt :
وَقَالَ الَّذِي اشْتَرَاهُ مِنْ مِصْرَ لِامْرَأَتِهِ أَكْرِمِي مَثْوَاهُ عَسَى أَنْ يَنْفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا وَكَذَلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِي الْأَرْضِ وَلِنُعَلِّمَهُ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ“Dan (setelah Yusuf dijualkan di negeri Mesir), berkatalah orang yang membeli Yusuf kepada isterinya: "Berilah dia layanan yang sebaik-baiknya; semoga ia berguna kepada kita, atau kita jadikan dia anak". Dan demikianlah caranya kami menetapkan kedudukan Yusuf di bumi (Mesir untuk dihormati dan disayangi), dan untuk kami mengajarnya sebahagian dari ilmu takbir mimpi. Dan Allah Maha Kuasa melakukan segala perkara yang telah ditetapkanNya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.” [surah Yusuf : 21].
Ibnu Kathir rh didalam mentafsirkan ayat diatas, menjelaskan bahawa Nabi Yusuf telah dibeli oleh seorang pegawai tinggi Mesir, yang berjawatan Menteri dan digelar ‘al-Aziz’. Menurut Ibn Abbas ra. nama sebenar beliau adalah Qathfir dan nama isterinya adalah Raa’il [Tafsir al-Quran al-Azhim, 2/620]. Wanita yang bernama Raa’il ini yang kita kenali sebagai Zulaikha. Ulama’ hadith mengatakan bahawa riwayat yang mengatakan namanya adalah Zulaikha adalah tidak kuat dalilnya.
Ini bermaksud bahawa cerita mengenai Nabi Yusuf berkahwin dengan wanita yang bernama Zulaikha adalah tertolak juga, dan sudah tentu do’a yang mengaitkan pasangan Zulaikha dan Nabi Yusuf as. tidak datang dari sumber yang sahih. Malah ada yang begitu sinis atau berseloroh mengatakan kenapa mahu mendo’akan anak agar dia berlaku curang (Zulaikha) kepada suaminya (kerana mencintai Zulaikha).
Penceritaan kisah ini didalam al-Quran sangat jelas, dan pemurnian kisah ini boleh dilakukan dengan cara menggalakkan mereka membaca kisah ini terus dari surah Yusuf dan bukannya membaca hikayat-hikayat yang bersumberkan Israiliyyat dan sumber-sumber Yahudi dan Nasrani. Malahan Departmen Agama Republik Indonesia (DEPAG-RI ) telah membuang nama Zulaikha didalam terjemahan resmi al-Quran didalam Bahasa Indonesia.
Yusuf tertarik kepada Zulaikha?
Bagaimana pula dengan kisah Nabi Yusuf juga dikatakan tertarik kepada wanita tersebut?? Berpandukan surah Yusuf ayat 24, ada setengah pihak mengatakan bahawa wujudnya suasana cinta mencintai diantara Nabi Yusuf dan Zulaikha. Firman Allah swt :-
وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ“Dan sebenarnya perempuan itu telah berkeinginan sangat kepadanya, dan Yusuf pula (mungkin timbul) keinginannya kepada perempuan itu kalaulah ia tidak menyedari kenyataan Tuhannya (tentang kejinya perbuatan zina itu). Demikianlah (takdir Kami) untuk menjauhkan dari Yusuf perkara-perkara yang tidak baik dan perbuatan-perbuatan yang keji, kerana sesungguhnya ia dari hamba-hamba Kami yang dibersihkan dari segala dosa" [surah Yusuf : 24].
Perkataan هَمَّتْ بِهِ atau wanita itu berkehendakkan (inginkan) kepadanya dan atau وَهَمَّ بِهَا dia(Yusuf) bekehendakkannya menunjukkan bahawa setelah wanita tersebut menggoda Yusuf (surah Yusuf, ayat 24), maka timbul keinginan kepadanya. Keinginan beliau telah hilang setelah melihat kenyataan (burhan) dari Allah. Para pentafsir memberi alasan bahawa Nabi Yusuf juga seorang manusia yang mempunyai keinginan terhadap wanita, dan lintasan keinginan itu tidak dianggap berdosa.
Al-Baghawi melaporkan bahawa ia hanyalah lintas fikiran sahaja. Dikalangan mufasirin juga khilaf didalam mentafsirkan makna ayat ini. Dari kalangan yang mengatakan bahawa Nabi Yusuf as tidak langsung mempunyai keinginan adalah berdasarkan beberapa kenyataan dibawah ini, diantaranya ;
a. Keinginan disini berbentuk umum, yakni ia tidak merujuk kepada keinginan seks sahaja. Jika dilihat dari ayat 23 surah Yusuf, beliau telah memohon perlindungan dari Allah swt, dengan katanya :
مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ"Aku berlindung kepada Allah (dari perbuatan yang keji itu); sesungguhnya Tuhanku telah memuliharaku dengan sebaik-baiknya; sesungguhnya orang-orang yang zalim tidak akan berjaya" [Surah Yusuf : 23].
Keinginan Yusuf boleh ditafsirkan sebagai keinginan untuk mempertahankan diri dari dinodai oleh isteri pegawai Mesir tersebut sebagaimana yang dimanifestasikan didalam do’a tersebut.
b. Didalam ayat diatas Allah swt memisahkan ayat tersebut kepada dua, iaitu keinginan wanita tersebut dan keinginan Yusuf (Tafsir al-Tabari : Taqrib wa Tahzib, Dr Solah Abd Fatah al-Khalidi, 4/441). Jika benar kedua-dua mereka mempunyai keinginan yang sama, maka seharusnya perkataan hammat itu ditukar kepada hammaa dengan alif dihujungnya yang bermaksud “kedua-duanya inginkan” atau jama’(plural), wa hammoo yang bermaksud “mereka inginkan”. Disini diperlihatkan bahawa keinginan wanita tersebut adalah keinginan sahwat, dan keinginan Yusuf ialah keinginan untuk mempertahankan diri.
c. Abu Ubaid berkata : Disini wujud susunan perkataan yang diawalkan dan diakhirkan maksudnya, iaitu “Wanita itu inginkan Dia, dan Dia (Yusuf) telah melihat kebenaran, disebabkan itu dia tidak inginkan wanita tersebut” [Tafsir al-Qurthubi, 9/109].
Syiekh al-Shanqiti menyatakan bahwa Abu Hassan dan beberapa orang mengatakan apabila didasarkan kaedah Bahasa Arab, ayat tersebut membawa maksud Yusuf tidak langsung terlintas melakukan apa-apa, kerana beliau di halang melakukannya, disebabkan kebenaran TuhanNya [Adwa’ al-Bayan, 381].
d. Keinginan ini adalah keinginan melakukan Zina, ini merupakan satu dosa yang tidak wajar dikaitkan dengan Nabi yang maksum (Tafsir al- Munir, 6/577). Ini dapat dilihat didalam ayat seterusnya :
كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ“Demikianlah (takdir Kami) untuk menjauhkan dari Yusuf perkara-perkara yang tidak baik dan perbuatan-perbuatan yang keji, kerana sesungguhnya ia dari hamba-hamba Kami yang dibersihkan dari segala dosa”
Sebagai altenatif kepada terjemahan ayat 24 surah Yusuf ini, dicadangkan ayat tersebut boleh di terjemahkan seperti berikut :-
“Dan sebenarnya perempuan itu telah berkeinginan sangat kepadanya, dan setelah melihat kenyataan Allah, tidak timbul kepada dia (Yusuf) keinginannya kepada perempuan itu. Demikianlah (takdir Kami) untuk menjauhkan dari Yusuf perkara-perkara yang tidak baik dan perbuatan-perbuatan yang keji, kerana sesungguhnya ia dari hamba-hamba Kami yang dibersihkan dari segala dosa.”
Dr Wahbah al-Zuhaily menegaskan bahawa Nabi Yusuf as. tidak sekali-kali tercatit akan dosa lintasan atau keinganan tersebut. Ada dikalangan pentafsir al-Quran mengatakan bahawa “melihat kenyataan Allah” itu tidak berlaku semata-mata ketika Yusuf berhadapan dengan godaan Raa’il (wanita isteri al-Aziz Mesir). Disebabkan beliau telah dimaklumkan mengenai kenyataan Allah, maka tidak timbul sedikit pun keinginan terhadap Raa’il. Namun demikan, hanyalah Allah swt sahaja yang tahu pengertian sebenar ayat tersebut. WA.
Dipetik dari blog ust kamin..
Secebis do'a dengan kalimahBismillahirahmaanirrahimYa AllahTuhan Yang Maha Pencipta , Jadikanlah Majlis iniMajlis yang mendapat Keberkatan & Keredhaan Mu Ya Allah,Kekalkan ikatan perkahwinan mereka sepanjang hayatTetapkanlah kasih antara mereka selagi Tidak Melebihi Kasih PadaMuYa AllahEngkau satukanlah hati mereka seperti engkau satukanhati Adam & Hawa,Yusuf & Zulaikha danSeperti Engkau Satukan hati Muhammad s.a.w & Siti KhadijahAmin Ya Rabbal AlaminRupa-rupanya, masih ramai lagi yang masih berpegang kepada hikayat percintaan agung Yusuf dan Zulaikha. Sudah pasti, harapan ibu-bapa ingin menjadikan pasangan anak-anak mereka bahagia sebagaimana didalam kisah percintaan agung tersebut. Sebelum kita menjawab harapan ini, ada beberapa persoalan yang elok juga kita fikirkan kembali, diantaranya adalah :-
a. Apakah wanita yang disebut didalam surah Yusuf itu namanya Zulaikha?
b. Apakah benar wanita tersebut, saling cinta mencintai Nabi Yusuf dan Nabi Yusuf tertarik dengan wanita tersebut?
c. Sumber mana yang menyebut bahawa Zulaikha dan Nabi Yusuf berkahwin.?
Firman Allah swt :
وَقَالَ الَّذِي اشْتَرَاهُ مِنْ مِصْرَ لِامْرَأَتِهِ أَكْرِمِي مَثْوَاهُ عَسَى أَنْ يَنْفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا وَكَذَلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِي الْأَرْضِ وَلِنُعَلِّمَهُ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ“Dan (setelah Yusuf dijualkan di negeri Mesir), berkatalah orang yang membeli Yusuf kepada isterinya: "Berilah dia layanan yang sebaik-baiknya; semoga ia berguna kepada kita, atau kita jadikan dia anak". Dan demikianlah caranya kami menetapkan kedudukan Yusuf di bumi (Mesir untuk dihormati dan disayangi), dan untuk kami mengajarnya sebahagian dari ilmu takbir mimpi. Dan Allah Maha Kuasa melakukan segala perkara yang telah ditetapkanNya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.” [surah Yusuf : 21].
Ibnu Kathir rh didalam mentafsirkan ayat diatas, menjelaskan bahawa Nabi Yusuf telah dibeli oleh seorang pegawai tinggi Mesir, yang berjawatan Menteri dan digelar ‘al-Aziz’. Menurut Ibn Abbas ra. nama sebenar beliau adalah Qathfir dan nama isterinya adalah Raa’il [Tafsir al-Quran al-Azhim, 2/620]. Wanita yang bernama Raa’il ini yang kita kenali sebagai Zulaikha. Ulama’ hadith mengatakan bahawa riwayat yang mengatakan namanya adalah Zulaikha adalah tidak kuat dalilnya.
Ini bermaksud bahawa cerita mengenai Nabi Yusuf berkahwin dengan wanita yang bernama Zulaikha adalah tertolak juga, dan sudah tentu do’a yang mengaitkan pasangan Zulaikha dan Nabi Yusuf as. tidak datang dari sumber yang sahih. Malah ada yang begitu sinis atau berseloroh mengatakan kenapa mahu mendo’akan anak agar dia berlaku curang (Zulaikha) kepada suaminya (kerana mencintai Zulaikha).
Penceritaan kisah ini didalam al-Quran sangat jelas, dan pemurnian kisah ini boleh dilakukan dengan cara menggalakkan mereka membaca kisah ini terus dari surah Yusuf dan bukannya membaca hikayat-hikayat yang bersumberkan Israiliyyat dan sumber-sumber Yahudi dan Nasrani. Malahan Departmen Agama Republik Indonesia (DEPAG-RI ) telah membuang nama Zulaikha didalam terjemahan resmi al-Quran didalam Bahasa Indonesia.
Yusuf tertarik kepada Zulaikha?
Bagaimana pula dengan kisah Nabi Yusuf juga dikatakan tertarik kepada wanita tersebut?? Berpandukan surah Yusuf ayat 24, ada setengah pihak mengatakan bahawa wujudnya suasana cinta mencintai diantara Nabi Yusuf dan Zulaikha. Firman Allah swt :-
وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ“Dan sebenarnya perempuan itu telah berkeinginan sangat kepadanya, dan Yusuf pula (mungkin timbul) keinginannya kepada perempuan itu kalaulah ia tidak menyedari kenyataan Tuhannya (tentang kejinya perbuatan zina itu). Demikianlah (takdir Kami) untuk menjauhkan dari Yusuf perkara-perkara yang tidak baik dan perbuatan-perbuatan yang keji, kerana sesungguhnya ia dari hamba-hamba Kami yang dibersihkan dari segala dosa" [surah Yusuf : 24].
Perkataan هَمَّتْ بِهِ atau wanita itu berkehendakkan (inginkan) kepadanya dan atau وَهَمَّ بِهَا dia(Yusuf) bekehendakkannya menunjukkan bahawa setelah wanita tersebut menggoda Yusuf (surah Yusuf, ayat 24), maka timbul keinginan kepadanya. Keinginan beliau telah hilang setelah melihat kenyataan (burhan) dari Allah. Para pentafsir memberi alasan bahawa Nabi Yusuf juga seorang manusia yang mempunyai keinginan terhadap wanita, dan lintasan keinginan itu tidak dianggap berdosa.
Al-Baghawi melaporkan bahawa ia hanyalah lintas fikiran sahaja. Dikalangan mufasirin juga khilaf didalam mentafsirkan makna ayat ini. Dari kalangan yang mengatakan bahawa Nabi Yusuf as tidak langsung mempunyai keinginan adalah berdasarkan beberapa kenyataan dibawah ini, diantaranya ;
a. Keinginan disini berbentuk umum, yakni ia tidak merujuk kepada keinginan seks sahaja. Jika dilihat dari ayat 23 surah Yusuf, beliau telah memohon perlindungan dari Allah swt, dengan katanya :
مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ"Aku berlindung kepada Allah (dari perbuatan yang keji itu); sesungguhnya Tuhanku telah memuliharaku dengan sebaik-baiknya; sesungguhnya orang-orang yang zalim tidak akan berjaya" [Surah Yusuf : 23].
Keinginan Yusuf boleh ditafsirkan sebagai keinginan untuk mempertahankan diri dari dinodai oleh isteri pegawai Mesir tersebut sebagaimana yang dimanifestasikan didalam do’a tersebut.
b. Didalam ayat diatas Allah swt memisahkan ayat tersebut kepada dua, iaitu keinginan wanita tersebut dan keinginan Yusuf (Tafsir al-Tabari : Taqrib wa Tahzib, Dr Solah Abd Fatah al-Khalidi, 4/441). Jika benar kedua-dua mereka mempunyai keinginan yang sama, maka seharusnya perkataan hammat itu ditukar kepada hammaa dengan alif dihujungnya yang bermaksud “kedua-duanya inginkan” atau jama’(plural), wa hammoo yang bermaksud “mereka inginkan”. Disini diperlihatkan bahawa keinginan wanita tersebut adalah keinginan sahwat, dan keinginan Yusuf ialah keinginan untuk mempertahankan diri.
c. Abu Ubaid berkata : Disini wujud susunan perkataan yang diawalkan dan diakhirkan maksudnya, iaitu “Wanita itu inginkan Dia, dan Dia (Yusuf) telah melihat kebenaran, disebabkan itu dia tidak inginkan wanita tersebut” [Tafsir al-Qurthubi, 9/109].
Syiekh al-Shanqiti menyatakan bahwa Abu Hassan dan beberapa orang mengatakan apabila didasarkan kaedah Bahasa Arab, ayat tersebut membawa maksud Yusuf tidak langsung terlintas melakukan apa-apa, kerana beliau di halang melakukannya, disebabkan kebenaran TuhanNya [Adwa’ al-Bayan, 381].
d. Keinginan ini adalah keinginan melakukan Zina, ini merupakan satu dosa yang tidak wajar dikaitkan dengan Nabi yang maksum (Tafsir al- Munir, 6/577). Ini dapat dilihat didalam ayat seterusnya :
كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ“Demikianlah (takdir Kami) untuk menjauhkan dari Yusuf perkara-perkara yang tidak baik dan perbuatan-perbuatan yang keji, kerana sesungguhnya ia dari hamba-hamba Kami yang dibersihkan dari segala dosa”
Sebagai altenatif kepada terjemahan ayat 24 surah Yusuf ini, dicadangkan ayat tersebut boleh di terjemahkan seperti berikut :-
“Dan sebenarnya perempuan itu telah berkeinginan sangat kepadanya, dan setelah melihat kenyataan Allah, tidak timbul kepada dia (Yusuf) keinginannya kepada perempuan itu. Demikianlah (takdir Kami) untuk menjauhkan dari Yusuf perkara-perkara yang tidak baik dan perbuatan-perbuatan yang keji, kerana sesungguhnya ia dari hamba-hamba Kami yang dibersihkan dari segala dosa.”
Dr Wahbah al-Zuhaily menegaskan bahawa Nabi Yusuf as. tidak sekali-kali tercatit akan dosa lintasan atau keinganan tersebut. Ada dikalangan pentafsir al-Quran mengatakan bahawa “melihat kenyataan Allah” itu tidak berlaku semata-mata ketika Yusuf berhadapan dengan godaan Raa’il (wanita isteri al-Aziz Mesir). Disebabkan beliau telah dimaklumkan mengenai kenyataan Allah, maka tidak timbul sedikit pun keinginan terhadap Raa’il. Namun demikan, hanyalah Allah swt sahaja yang tahu pengertian sebenar ayat tersebut. WA.
Dipetik dari blog ust kamin..
0 comments:
Post a Comment